Консультації для батьків
"Вплив відео з екранів на розвиток дитини"
Нині
процес спілкування батьків і дитини ускладнений. Адже телебачення , планшет чи мобільний займає весь вільний час, залежними. Перегляд передач,
реклами, відео негативного характеру погано
впливає на емоційний фон і поведінку дитини.
Теорії, в яких доводиться, що
захоплення телебаченням можна усунути простим педагогічним впливом, або
забороною - неправильні.
Вплив засобів масової інформації на життя родини зростає через зайнятість батьків, через небажання відстежувати якість інформації, що призводить до ослаблення батьківського впливу на дітей. Засоби масової інформації (ютуб, ігри) впливають на загальний стан дитини: спричиняють зниження фізичної та соціальної активності, появу неусвідомлених страхів, пов'язаних, наприклад, з переглядом художнього фільму, формуванню хибних цінностей, схильність долати проблеми наодинці.
Давайте ж подивимося як впливає на розвиток дитини "блакитний екран, екран планшету чи мобільного"?
У віці від 1,5 до 3 років діти надзвичайно швидко опановують мову, завдяки психологічній включеності у спілкування з дорослими. Задоволення, яке одержує дитина від слухання, спонукає її щоразу наближатися до дорослого й насторожувати свій слух. Водночас дитина в цьому віці активізує власне вербальне спілкування, постійно звертаючись до дорослого: запитує, намагається зрозуміти відповіді. Батьки, які повністю залишають дитину з телевізором, планшетом чи телефоном можуть не помітити пагубного впливу екрану на розвиток дитини. Проведені Британськими вченими дослідження дітей у віці від 2 до 5 років довели існування прямого зв'язку між залученням дитини до гаджетів й погіршення комунікативних здібностей. Однобічність контакту з гаджетом, коли він "розмовляє" з малюком, не зупиняючись і не відповідаючи на запитання, призводить до того, що дитині стає важко спілкуватися з однолітками та дорослими, вона пізніше починає говорити.
Досягнення сучасного відео у спецефектах, формах і способах залучення глядача, призводить до того, що надмірний перегляд цього може спричинити перевтому й перезбудження дитини: вона стає млявою, примхливою й дратівливою. Оволодіння сприйняттям виявляється в тому, що дитина, виконуючи предметні дії, переходить до зорового орієнтування. Приблизно в 2 роки підставою для виокремлення предметів стають багато істотних і несуттєвих ознак: зорові, слухові, тактильні. Якщо дитина сидить кілька годин біля екрану, вона втомлюється, і при цьому енергія реалізується неприродним шляхом, а переростає в незадоволення, агресію. Від народження до одного року остаточно формується зір: підвищується його гострота, координація, сприйняття кольору, зіниці вчаться адаптуватися до змін освітлення - в цей період зайві навантаження на очі небажані. У ранньому віці відбувається становлення розумової діяльності.Основну роль у формуванні усіх здібностей у ранньому віці відіграє сприйняття. Від нього залежить поліпшення пам'яті, мовлення, мислення й рухів. Хронологічно формування у дітей наочно-образного мислення починається в кінці раннього віку за часом збігається з двома подіями: становленням елементарного самопізнання та початком розвитку здатності до довільної саморегуляції. Супроводжується все це розвиненою уявою. Коли джерелом інформації стає телевізор, малюк одержує вже готові образи. Через те, що дитина зазвичай відтворює дії та ситуації, запозичені від дорослих, уява уява в цей період працює як механізм, а не як активна діяльність. Тому перегляд телепередач з усім звуковим і колірним різноманіттям може перешкодити вияву фантазій і творчості дитини.
Під час перегляду гаджетів маля не дуже розуміє сюжетні перипетії, але основну думку воно засвоює й ідентифікує себе з тим, що відбувається на екрані. Найшкідливішими для психіки дитини є не випуски новин і навіть не бойовики з кров'ю та бійками, а популярні фільми-катастрофи: цивілізація гине, на вулицях міста з'являються потвори, на Землю нападають інопланетяни. Такі жахи всесвітнього масштабу здатні викликати в дитини різні страхи, нічні жахи, і стати причиною нервовості і агресивності.
Не слід дозволяти дитині переглядати фільми жахів, оскільки, на відміну від дорослих, малята ще не вміють чітко відрізняти вигадку від реальності, а особливо в напружені моменти забувають, що все що відбувається на екрані, насправді не існує. Згодом дитина не буде обмежуватися пасивним переглядом - обов'язково підуть голосні коментарі й попередження героїв про небезпеку, плач. Щоб запобігти такій бурхливій реакції, можна урізноманітнити репертуар домашнього "відеосалону" музичними мультфільмами.
У випадку відсутності контролю батьків за змістом і часом перегляду відео, це негативно вплине на розвиток дитини. Буде спостерігатися:
1. Зниження фізичної, інтелектуальної та соціальної активності. Коли дитина дивиться лише в екран, вона втрачає інтерес до інших видів діяльності.
2. Агресивна поведінка: жорстокість, агресивність відеогероїв підвищують агресивність дитини в житті.
3. Поява страхів: дитячій свідомості властиво все сприймати буквально. Екран має ту ж силу, що й реальні події. Навіть якщо дитина не боїться "страшних" героїв під час перегляду, вона може згадати побачене потім і злякатись уві сні. Діти починають розуміти різницю між реальністю й вигадкою тільки в шкільному віці.
4. Зниження соціальних цінностей. Деякі передачі пропагують терпимість, уміння ділитися, доброту і чесність.
5. Невміння долати проблеми. Дитині, повністю відданій гаджету, згодом важче приймати рішення, нелегко долати труднощі.
6. Затримка інтелектуального розвитку та соціальної адаптації.
7. Слабкий розвиток уяви і творчих здібностей. Візуальна інформація простіша для сприйняття і, за рідкісними винятками, залишає мало місця для міркувань та творчих ідей.
8. Ослаблення зв'язків між родиною та зовнішнім світом
Є й інший аспект впливу гаджетів на дитину. Важливо, щоб вони дивилися відео разом із батьками. У цьому разі, гаджет стає корисною методичною допомогою в навчанні, а також приводом для дискусій з різних питань, однак за умов правильного використання всього матеріалу телепередачі. Можна зменшити негативний ефект телевізора, планшету чи мобільного за допомогою ретельного регулювання перегляду передач:
1. Установлення меж. До 18 місяців діти взагалі можуть обходитися без гаджетів. З 18 місяців півгодини вдень - цілком достатньо, починаючи з 2 років - не більше однієї години.
2. Дотримування обмежень. Планування діяльності дитини після перегляду програм.
3. Правильне планування часу.
4. Спільний перегляд програм дає змогу коригувати побачене, пояснювати вчинки героїв.
5. Творчий підхід може проявитися в переказуванні побаченого дитиною, або зображенні малюнків на тему побаченого.
6. Активна протидія негативній інформації з екрану.
7. Уникнення використання гаджетуяк винагороди чи покарання, тла чи засобу розслаблення.
8. Формування позитивних цінностей за допомогою пояснення негативних учинків героїв у відео.
Щоб оцінити взаємини в трикутнику "дитина - батьки - гаджет" спробуйте відповісти на запитання тесту:
1. Чи переглядає ваша дитина відео більше, ніж півгодини на день?
2. Чи швидко вона погоджується відійти від "гаджетів"?
3. Чи можете ви сказати, що у вас особисто є проблеми із залежністю від телефону, планшету чи телевізора?
4. Чи багато реклами бачить ваш малюк?
5. Чи дивиться дитина новини, нехай навіть у фоновому режимі?
6. Чи часто буває так, що дитина переглядає відео, що не відповідають її вікові?
7. Чи можете ви сказати, що знаєте не усі улюблені відеоі своєї дитини?
8. Чи караєте ви дитину "відлученням" від гаджета?
9. Чи трапляється таке, що дитина без дозволу вмикає планшет чи телефон або ж телевізор в будь-який час, коли їй заманеться?
Якщо ви відповіли схвально більше ніж на два запитання, отже, у вас привід говорити про те, що в дитини залежність і слід вживати заходи для того, щоб позбавити дитину від цієї залежності.